donderdag 15 maart 2001

Schouwburcht gedicht door Fien van der Schouw

Dit gedicht werd eerder gepubliceerd in "Echo's van zes dorpen", uitg. maart 2001, pp. 3-4

VOORLOPIG ZIJN DE ILLUSTRATIES NOG VAN BEPERKTE KWALITEIT:

In zijn boek "Groen was mijn dorp" geeft Wes Beekhuizen op blz. 37 een beschrijving van "Villa Lon". Beekhuizen beschrijft dit als volgt:
"Hoog op de naar de Dorpsstraat nijgende helling van de Achterdorpsstraat stond de slagerij van Hendrik van Kranen.
Daarnaast was een doodlopend steegje en aan het eind daarvan, in een tamelijk bouwvallig stulpje, woonde de oude
Nol, die zijn onderkomen villa Lon gedoopt had."
Het was in 1931 dat op deze plaats onze donateur Gerard van
der Schouw, met zijn zusje Fien, bij hun grootouders kwamen
wonen. Dhr. van der Schouw, nu wonende in Wageningen,
heeft een uitvoerig verslag gemaakt over de periode dat ze
daar woonden. Dit was de periode juli 1931 t/m oktober 1944.
In één van de komende nummers van Echo's van zes dorpen
zullen wij dit verslag opnemen.
Als voorproefje vindt u in dit nummer reeds een gedicht,
waarin zijn zus, mw. A.G. Derksen-van der Schouw uit
Oosterbeek haar herinneringen uit genoemde periode
weergeeft.

Foto: September 1931 - Gerard en Fien van der Schouw.
Renkum - Achterdorpsstraat 3

"Schouw-burcht"

Wat ik mij kan herinneren, van mijn allervroegste jeugd
Van jaren zonder zorgen, vol levenslust en vreugd
Dat was toen ik kwam wonen, Achterdorpsstraat 3
Bij grootouders, ooms en tantes, zelfs twee, mijn broer was drie (*)
Waar wij eens mochten leven, heel tevreden en heel fijn
Dat was in Renkums dreven, een dorpje aan de Rijn
Het waren oude huizen, heel gezellig en heel knus
Mijn opa noemde het "Schouw-Burcht", wij deden het aldus
We hadden een fijne speeltuin, twee schommels en een rek
om heerlijk aan te gymmen, soms was het ook kloprek
(pag 3)

En zelfs mijn oude opa, van vijfenzeventig jaar
Die kreeg het optrekkunstje, nog prima voor elkaar
Er was een grote zandbak, een oude slagersput
Die bood ons menig speeluur, veilig en goed beschut
Ook hadden wij een speelhuis, het oude kippenhok
Waar we menig koekje bakte, we hadden een goede kok
Dan waren er de tuinen, vol groenten en vol fruit
Bomen in vele soorten, appels, peren, bessenstruik
Speelgoed dat was er plenty, ruimte in overvloed
Goed eten, goede zorgen, wij leefden welgemoed
Grootouders en een tante, hebben veel voor ons gedaan
Te leren hoe te leven, met mensen om te gaan
Toen kwam een wrede oorlog, en maakte alles stuk
Wij verloren het liefste plekje en weg was ons geluk
Het is alles lang geleden en nu ik het op ging schrijven
Doet het nog altijd pijn, dat dit niet zo mocht blijven
Dag heerlijk stukje grond, dat plekje uit mijn jeugd
Ik blijf je altijd dankbaar, voor de geschonken vreugd.

Oosterbeek, mei 1955
Adolfina Gerarda van der Schouw, geb. 8-9-1929.

(*) Dit was de leeftijd van Gerard van der Schouw.
(pag 4)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten